فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

 

قبر مخفى حضرت زهرا(س) و جريان غم‏ انگيز نبش قبر

پنهانى قبر حضرت زهراسلام‏اللَّه‏عليه نشانه‏ى مظلوميت و غربت ولايت است، و دليل واضح و برهان قاطعى كهشيعه مى‏تواند به استناد آن خود را پيرو راستين سنت رسول (ص) نشان دهد. زهراسلام‏اللَّه‏عليه نشانى بر حقانيت و مظلوميت شيعه، براى همه‏ى آزادمردان در طولتاريخ به يادگار گذاشت.                                                             
شيعه امروز مى‏تواند از اهل سنت بپرسد، چرا زهراسلام‏اللَّه‏عليه وصيت كرد خلفا در تشييع جنازه‏اش حاضر نشوند؟ و چرا وصيت كرد تاقبرش پنهان بماند؟
آرى او نمى‏خواست تا دشمنانش كهدشمنان خدا و رسولند بر سر مزارش اقامه‏ى عزا كرده و بدين وسيله عوام‏فريبى كنندآن قدر اين امر بر خلفا سنگين بود و از عواقبش بيم داشتند كه تصميم گرفتند نبش قبركنند تا قبر زهرا را پيدا كنند و بر جنازه‏اش نماز گزارند. كه از هيبت و تهديد علىعليه‏السلام ترسيدند و از بيم فتنه‏اى بزرگتر پا عقب كشيدند                                          
زهراسلام‏اللَّه‏عليه مى‏خواست با طرح سؤال در اذهان مردم، كه چرا تنها يادگار رسولقبرش را پنهان نموده، آنان را به فكر وادارد، تا خود به دنبال جواب رفته و مسببيناصلى را بيابند. همين است كه مى‏بينم برخى، برخى ديگر را ملامت مى‏كردند كه تنهادختر پيامبر مرد و هيچكدام از آنان اجازه حضور در دفن و نماز نداد، و قبرش را همپنهان نمود.
او مى‏انديشيد شايد با غوغايىكه به سبب شهادتش در مدينه ايجاد مى‏شود، با اين اقدام بى‏سابقه و آگاهانه‏ى مردمرا عليه خلفا به حركتى وادارد و يا لااقل، سندى هميشگى بر محكوميت خلفا، از خود بهيادگار بگذارد. از اينرو حتى ائمه بعدى نيز قبر او را آشكار نساختند.                                                          
در موردمحل دفن حضرت فاطمه زهرا در كتابهاى مختلف مطالب گوناگون نوشته‏اند بعضى معتقدند كهدر جوار قبر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مدفون شده است و دليلشان اين حديث شريفاست كه رسول خدا (ص) فرموده است:
ان بين قبرى، و منبرى روضة من رياض الجنة. همانا بينقبر و منبر من باغى از باغهاى بهشت است كه اشاره به محل دفن حضرت زهراسلام‏اللَّه‏عليها است مرحوم علامه مجلسى در بحار معتقد است كه اميرالمؤمنين درنيمه شب جسد فاطمه را برداشت با دو فرزندش حسن و حسين و شش نفر از اصحاب به طرف قبرپيغمبر (ص) رفتند. بعضى هم معتقدند كه در قبرستان بقيع به خاك سپرده شده است. 1                                                                        
و بعيد نيست كه آن امام مظلوم عليه‏السلام صورت چهل قبر را در بقيع ترتيب دادهباشد تا كسى از قبر واقعى حضرت زهرا عليهاالسلام مطلع نشود و وصيت آن سيده مظلومهنيز عمل شود             صبح آن شبى كه حضرت زهرا عليهاالسلام غريبانه به خاك سپرده شدبه نقل سپهر در ناسخ ابوبكر و عمر و گروهى از مهاجر و انصار بر در سراى علىعليه‏السلام گرد آمدند تا به قول خودشان در تشيع جنازه حضرت زهرا عليهاالسلام شركتكنند مقداد بن اسود به آنها گفت: فاطمه را ديشب به خاك سپرده‏اند! عمر به ابوبكرگفت: الم اقل لك انهم سيفعلون به تو نگفتم كه اينها چنين خواهند كرد؟ و به دنبالشگفت: لا تتركون يا بنى‏هاشم حسدكم القديم لنا ابدا.
اى بنى‏هاشم اين حسادت ديرينهشما را در مورد ما هيچگاه ترك نمى‏كنيد... واللَّه لقد هممت ان انبشها فاصلى عليهابه خدا سوگند هر آينه او را از قبر بيرون آورده و بر وى نماز خواهيم خواند! فقالعلى عليه‏السلام واللَّه لو رمت ذاك يابن صهاك لا رجعت اليك يمينك لئن سللت سيفى لااغمدته دون ازهاق نفسك. 2
پس على عليه‏السلام فرمود                                                     
اى پسر صهاك به خدا قسم اگر چنين قصدى كنى دست راست تو به تو بازنگردد يعنىدستت را قطع خواهم كرد چه اگر شمشير از نيام برآورم تا خون تو نريزم در غلاف قرارنمى‏دهم و در بعضى از روايات آمده على عليه‏السلام او را گرفت و سخت بر زمين كوبيدو فرمود: اى پسر كنيزك سياه خلافت كه حق من بود از من گرفتيد و من به خاطر اين كهمردم از دين خدا برنگردند از حق خود گذشتم فوالذى نفس على بيده لئن رمت و اصحابكبشى‏ء من ذلك لاسقين الارض من دمائكم. به خدايى كه جان على در دست او است اگر تو واصحابت قصد قبر فاطمه كنيد زمين را از خون شما سيراب مى‏كنم. ابوبكر و ديگران واسطهشدند كه چنين كارى نخواهند كرد تا عمر را رها ساخت. (3 پس اگر محل دفن حضرت زهراعليهاالسلام را در قبرستان بقيع دانسته‏اند به خاطر اين بود كه ذهن مخالفين رامشغول نموده و از اين طريق قبر آن بانوى عصمت و طهارت براى هميشه مصون بماند .
منابع
1-ناسخ ج 1/ 235- 233

2ـ ناسخ، ج 1/ 235

ناسخ، ج 1/ 235



تاریخ: دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط قناد

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير